wakeboard.nu

Börja åka wakeboard

Hem > Börja åka wakeboard

Wakeboard för nybörjare

Wakeboard har länge varit ett populärt sommarnöje och varje säsong är det många nybörjare som vill testa på vattensporten första gången. För dig som tänker att du ska komma igång snabbt kan investera i utrustning som lina, hjälm, bräda, våtdräkt och båt såklart, men du kan också vända dig till en wakepark i din närhet. Där kan du prova på att åka med instruktörer och få bra hjälp att lära dig grunderna. Det går oftast rätt snabbt att lära sig, det handlar mycket om mod, kombinerat med balans och lite styrka. Att ta sig upp på brädan till en stående position klarar många inom loppet av en timme.

Det behöver du

Det finns viss utrustning som är ett måste när du vill börja åka wakeboard. Åker du på en wakepark finns det nästan alltid utrustning på plats som du kan hyra, men ska du åka bakom egen båt behöver du investera i utrustningen själv. Det handlar bland annat om att du behöver en lina med handtag, en bräda, flytväst, hjälm och badkläder. Du behöver inga förkunskaper för att kunna åka, utan här är det träning som ger färdighet.

Hur kommer man upp?

Det som många upplever svårast med wakeboard är att faktiskt komma upp på brädan när båten drar iväg och linan spänns. Tycker du att det är knepigt kan du alltid börja med att testa på land för att hitta tajmingen att hålla mot när linan spänns och i den rörelsen resa dig upp. Testa med att först komma upp på huk innan du tar dig vidare till en stående position. Provar du när du befinner dig i vattnet bör du inte ställa dig upp förrän brädan är helt på vattenytan.

Wakeboard – kabelparker

En kabelpark för wakeboard är ett mer lättillgängligt sätt att åka wakeboard på. Istället för att åka bakom en båt som drar sitter linan du håller i kabelsystem som drar åkaren framåt, tänk dig en skidlift som drar upp åkare för berget. En kabelpark kan innehålla hopp och möjlighet för mer avancerad åkning samtidigt som det gör det enklare för nybörjare att ta sina första meter på vattenytan.

Wakeboard parker i Sverige

I Sverige finns det mängder med bra alternativ för dig som vill börja åka wakeboard eller som har åkt länge och vill utöva sporten. Du hittar bland annat “full size” parker i Fagersta, Grödinge och Arlanda, men kan även hitta så kallade 2.0 parker i Malmö, Göteborg, Västerås, Linköping och Östersund. Alla parker som finns idag tar emot nybörjare utan förkunskaper.

Wakeboard Stockholm

The Cable Park Stockholm Arlanda är ett roligt och spännande alternativ till klassisk wakeboard. Istället för att åka efter en båt kommer du att åka efter en eldriven linbana, precis på samma sätt som en skidlift. Du betalar från 195 kronor per timme och kan själv välja hur länge du vill vara på plats. På plats finns alltid coacher som hjälper dig att komma igång.

Wakeboard Malmö

Malmö Wake Park har du möjlighet att både träna och tävla. I den här parken samlas människor på alla olika nivåer och här anordnas även kurser såväl som speciella temadagar för exempelvis svensexan eller tjejkvällen. Det finns även nybörjarkurser såväl som hinderkurser för den som vill utveckla sina färdigheter. Den som vill åka mycket kan satsa på ett säsongskort. 

Wakeboard Halmstad

Halmstad Wake Park är ett bra alternativ för dig som vill testa på wakeboard för första gången eller som vill gå en komplett kurs. Här finns även träningsprogram och möjlighet att låna all typ av utrustning som du behöver. För den som önskar finns det även möjlighet att boka hela parken inför ett gruppevent eller konferens. 

Wakeboard – övningar

När du utövar wakeboard är hela kroppen i rörelse och en bra grundstyrka och balans är a och o för att bli en god åkare. Särskilt bålstyrka är viktigt för att du ska orka hålla kroppen upprätt med raka armar. Det finns mängder av sätt att träna bålen och balansen, här är några tips på övningar du kan fokusera på. 

  • Vanliga situps för att stärka de främre magmusklerna
  • Plankan men med raka armar – bra statisk träning som både stärker bål och armar
  • Burpees – stärker kroppens alla stora muskelgrupper och även balansen
  • Stretching – en god rörlighet är viktig för att orka hålla i när det hoppar och far

I vatten

Att träna i vattnet är något du bör vänta med tills du känner dig trygg med att ta dig upp på brädan på land. Därefter kan du börja försiktigt i vattnet och med maximalt 15 knop eller mindre tills du känner dig trygg.

På land

En bra övning på land är att med lösa bindningar gå från raka ben ner så djupt du kan med böjda ben för att öva upp balansen och känslan för wakeboardens storlek. Även om du sitter fast och blir dragen framåt i vattnet kommer det att i takt med att farten ökar krävas mer och mer balans och styrka av dig för att parera vågor, vind och stänk. Var nog med att få upp hållningen och tänka på att ha blicken framåt.